Stepdad

autor
0 , , Odkaz 0

Tahle kapela z Chicaga, která zažila největší průlom díky znělce ke komiksu Axe Cop, si asi hodně ujíždí na dokumentech National Geographic. Jejich počin se jmenuje Wildlife Pop a na obalu se to hemží africkou faunou. Nejde ale o žádnou world music. Stepdad jsou prostě jen další kapela, která čerpá z osmdesátek, hraje vkusný electro-pop a jede na stejné lodi jako třeba Passion Pit (nejen díky té fistuli). A navíc je to über letní deska.

Pozor na Baby Monster!

Jméno portlandských Baby Monster zní docela roztomile a vzbuzuje dojem, že máte co dočinění s něčím ošklivě neškodným, jako je třeba Shreck Jr. Jenomže je odvozeno od aspoň pro mě docela složité matematické skupinové teorie, kterou vám rozhodně spíš vysvětlí nějaký matfyzák než já. A to už o nositelích tohoto jména cosi vypovídá. Poprvé jsem je zaregistroval v souvislosti s přeexponovaným pochoďákem Ultra Violence And Beethoven, který nakonec s Mechanickým pomerančem – jak jsem se původně domníval – neměl moc společného. Ale nevadí. Kdo na blozích pátrá podle tagů Animal Collective, Passion Pit nebo MGMT, taky by litovat nemusel. A hned s následující skladbou She Comes Alive, ve které je možná víc MGMT tak jak jsme je dosud znali, než na jejich dvojce Congratulations, se Baby Monster dočkali i prvního regulérního hitu. Takhle skladba totiž má v sobě přesně tu správnou harmonickou kombinaci i atmosféru malin nezralých (nebo aspoň nepřezrálých), která vás nutí poslouchat ji pořád dokola a dokola a dokola a dokola až do totálního omrzení. Dejte si na ně pozor.

Baby Monster – She Comes Alive

Newmusic 2009 – Alba roku

Proč ztrácet čas s Wave Machines? Protože zní jako vaše oblíbené kapely a – především – protože umí inteligentně pobavit a přitom pokaždé jinak, což už se dneska jen tak nevidí. Jejich debut je jedním z nejzajímavějších a zároveň i nejpodceňovanějších alb tohoto roku, což není moc fér. Chápu, že na pány se nekouká moc příjemně, ale vemte si takovou La Roux… (pp)

>> Punk Spirit (video)

Láska nepřestala být mocnou sudičkou u kolébky kapel ani v iDekádě, což byl přesně případ i u Passion Pit. Po valentýnského dárku (EP Chunk of Change) se s velkými nadějemi čekalo na desku Manners, která byla svou fuzí falzeta, dětských sborů a synthy-disco-pop-punku příznačným soundtrackem pro rok na vlně nostalgií z nenaplněných tužeb a útěkem od problémů zítřka. (ps)

>> The Reeling (video)

Phoenix jsou v mnoha směrech onou výjimkou potvrzující pravidlo. Indie/soft-rock kytarovka z Francie, která zaboduje se svým čtvrtým albem? Phoenix si i po deseti letech na scéně udržují francouzskou noblesu, sofistikovanost (kolik popových hitů bylo napsáno s Ferencem Lisztem v hlavní roli?), tajemný cit pro mixování kytar a elektroniky, které vás prostě donutí hýbat boky. (ps)

>> 1901 (video)

Eponymní debut těchto (možná až moc) sympatických newyorčanů, kteří jedou veselý mix shoegaze a indie popu, přinesl tolik chytlavých skladeb, že prostě nešlo nesjíždět ho furt dokola. A i po těch měsících se stále neohrál. (pp)

>> Young Adult Friction (video)

Jasně, Veckatimest zdobí trochu ošklivá nálepka „hyped by Pitchfork and others“ a chápu, že pro některé to může být jenom umělecky se tvářící nuda (zdravím zdejší odborníky), ale na to sere pes, protože tohle album je prostě skvost. Krásné a divné zároveň a jeho poslech, to je velké dobrodružství. (pp)

>> Two Weeks (video)

Yeah Yeah Yeahs měli na výběr. Buď budou s třetí deskou stále víc cizelovat vlastní styl, zvukově zůstanou více méně neměnní a jejich diskografie bude nadále podobně lineární a konzistentní jako v případě The White Stripes. Nebo prásknou do koní a pokusí se o malý výlet napříč žánry. A uvidí. Dnes už víme, že zvolili druhou cestu. Svoje dřevní písničky, které se doposud často obešly bez basy, svěřili do rukou Davea Siteka z TV On The Radio a ten je zahrnul přízní moderního studia a měkkých syntezátorů. Podle některých to byl laciný a vykalkulovaný krok vstříc tanečnímu zvuku, který stále více ovládá Ameriku. Podle nás je It´s Blitz! spíš odvážný a úspěšný experiment v křížení alternativního rocku s popem, který jde v duchu toho, co v na stejném místě tedy v N.Y. o čtvrtstoletí dřív předváděli Talking Heads. (pk)

>> Zero (video)

Jen pár let nazpět by Bombay Bicycle Club měli ukázkový životopis – parta (velice) mladých a talentovaných kluků ze školy hrající mnohem dospělejší indie-rock. Noví Arctic Monkeys z nich ale těžko budou, k tomu jim chybí ona magická přísada „být ve správný čas na správném místě“. Byla by ale škoda jejich desku nechat zapadnou jen proto, že přišla na svět na konci dekády. Jsou jakoby Antony Hegarty začal zpívat s Editors. Nepřináší něco zbrusu nového, ale díky svému zapálení vyplňují poněkud chladné disco/electro mezery letošního roku. (ps)

>> Dust On The Ground (video)

Podobně jako The xx i švédští Miike Snow dveře do velkého světa rozkopli hned s první deskou. A podobně jako u The xx i v případě téhle trojice od vydání jejich desky neuplynul týden, aby se na blozích neobjevil nějaký lepší či horší remix nějaké jejich skladby. Ale Miike Snow si narozdíl od svých londýnských kolegů ostruhy vybojovali už dávno. Dva z téhle trojice jsou totiž Bloodshy a Avant, tedy producentské duo, které pro Britney napsalo její dost možná nejlepší kousek Toxic. A z úrovně propracovanosti jejich debutu ve všech směrech je to znát. Ovšem Miike Snow jsou chytří a i když místy bruslí na poměrně tenkém ledu spotřebního popu, nikdy se nevykopou. Zdrženlivost se holt vyplácí nejen v sexu. (pk)

>> Animal (video)

The Horrors byli po první desce Strange House považování za takového milého neškodného exota. Něco na způsob Marylina Mansona britské indie scény. Někoho, kdo se na nás pokouší pouštět hrůzu a štěká o sto šest, ale vlastně nemá čím kousnout. O to větší byl průplesk, který všem uštědřila jejich druhá deska, na kterou se jim trochu nepochopitelně podařilo uhnat Geoffe Barowa z Portishead a svůj podíl měl i Chris Cunningham, který to s nimi táhl už na první desce a de facto jim vymyslel image. Primary Colours je Pornography pro jednadvacáté století. Deska tak vykroucená a zmatená, až je její poslech fyzická dřina, ale současně silná a mnohovrstevnatá, že jí prostě nelze odolat. (pk)

>> Sea Within A Sea (video)

Je možná trochu odvážné vyhlásit albem loňského roku desku od kapely, o které ještě do půlky roku prakticky nikdo nevěděl. Ale skutečně žádné jiné album v roce 2009 nezamíchalo kartami tak, jako tenhle křehký a snový indie pop z Londýna. Překrásné písničky, které okamžitě nadchnou a nepustí. Minimalistické aranže, kde nic nechybí ani nepřebývá. A jeden z nejúžasnějších smíšených dvojhlasů v historii pop music. XX je bez přehánění dokonalé album, které slovy filmu The Ruttles – All You Need Is Cash „rozhodně přežije polední pauzu.“ (pk)

>> Crystalised (video)

BBC Sound of 2009

 

Zatímco pod naším žebříčkem nejlepších desek za rok 2008 probíhá vzrušená debata, BBC letos s předstihem už ohlásila patnácku hudebníků, kterým bude patřit rok 2009. V anketě 130 britských hudebních publicistů a zástupců médií opět volilo proroctví hlavního hudebního proudu, na jehož tvorbě se ale na druhou stranu sami podílejí.

Některá jména se dala čekat – ostatně o Danu Blackovi, White Lies nebo Little Boots jsme na NMM už taky psali, La Roux můžete znát z kompilace Kitsuné, překvapením je zařazení Lady GaGa, která není již ani v českém éteru neznámá, deska Empire of the Sun vyšla v rodné Austrálii už letos v říjnu. Právě dokončovanou desku písničkářky Florence and the Machine produkoval James Ford, zajímavě zní Passion Pit se svou barevnou, vrstevnatou elektronikou. Pokračující revival 80.let naznačují i klipy – ať už se jedná o La Roux nebo Frankmusik (vzpomínáte na Big?), zbytek tvoří zástupci urban music (VV Brown, Kid Cudi, Master Shortie), folku (Mumford & Sons) a alternativy (The Big Pink, The Temper Trap).

Nezdá se Vám taky, že v minulosti byly obdobné žebříčky hudebně odvážnější, bohatší a „progresivnější“? Čeká nás příští rok vedle stále omílané finanční krize i krize hudební ?

BBC Sound of 2009